Základy PODPORY POZITIVNÍHO CHOVÁNÍ u lidí s chováním náročným na podporu a péči
akreditace č. A2024/0896-SP/PC/VP, 8 hod., pro max. 30 osob.
Obsah:
1. Metody PBS (Podpora pozitivního chování - Positive Behavior Support) a PBIS (Podpora pozitivního chování a intervence - Positive Behavior Intervention and Support) A VÝCHODISKA (humanistická, KBT, aj. terapie)
- Na člověka orientovaný přístup (EMPATIE a respektující přístup k potřebám, komunikaci, aj. projevům klienta; AKCEPTACE až bezpodmínečně pozitivní přijetí klienta i s jeho zvyky/zlozvyky, vlivy diagnóz, vůlí, aj.; KONGRUENCE - soulad s klientovou autonomií a opravdovost pracovníka).
- Rogersovy KOMUNIKAČNÍ TECHNIKY NEVERBÁLNÍ (i slovní - techniky aktivního naslouchání /parafráze, zrcadlení, ocenění, povzbuzení/...).
2. Základy a východiska PBS (Podporu pozitivního chování) - pokračování. PREterapie, strukturované učení a na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a PAS.
- Techniky na osobu zaměřeného přístupu v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči (příklady zásad: Neočekávat nemožné; Pozitivní motivace či volba s limity; Delší dobu pracovat s pozitivní změnou, aby se zafixovala a nepoukazovat na nezdary, pokud nejsou ohrožující; Zaměřit se na 1 věc při řešení, ne na více současně; Neřešit některé věci, které nejsou důležité; Prožitek jako centrální faktor – zabývat se prožitkem a reflektovat jej);
- PREterapie a techniky slovní, ale především neverbální práce s klientem (reflexe, ZRCADLENÍ, slovní reproduktivní funkce, empatie a dokonalá znalost potřeb a způsobů projevů klienta, vč. vlivu diagnóz). "Preterapie je metoda práce s lidmi, kteří mají takový typ postižení (autismus, těžké či hluboké mentální postižení, demenci apod.), že s je s nimi obtížné navazovat kontakt, komunikovat a budovat vztah "klasickým" způsobem. Smyslem preterapie je dostat se s klientem, který je na první pohled "interakčně a komunikačně uzavřený", do vzájemného kontaktu, např. pomocí slovních, obličejových, tělových, aj. reflexí a zrcadlením jeho pocitů."
3. Etický přístup k lidem s Poruchami autistického spektra, těžší formou mentálního postižení a demence, vybranými psychiatrickými diagnózami - zaměřeno na lidi "interakčně a komunikačně uzavřené" + specifika výše uvedených diagnóz.
- Potřeby, zvyky a standardní projevy těchto lidí (zvuky, pohyby, neverbální projevy, aj.).
- Co vše může klient vyjadřovat "specifickými" projevy? (dříve nazývané "problémové chování" - nyní "chování náročné na podporu a/nebo péči" jsou běžné projevy výše uvedených klientů, kteří dokáží slovně sdělit či ukázat co potřebují nebo je trápí), např. bolest, teplo, hluk, pachy, něco jim chybí či jsou přestimulovaní, může mít zácpu, tenzi, chtít kontakt, aktivitu, aj. Tito klienti pak výše popsané potřeby mohou dávat najevo "křikem, fyzickými útoky", pláčem, různými zvuky a pohyby, atd.
- Jak klíčovat a uspokojovat potřeby klientů a předcházet nežádoucímu pomocí technik PBS (např. tak, že klienta přesměruje na jinou - pro něj významnou, ale bezpečnou činnost).
4. Úkoly PBS - MEAS model
- MEAS model sleduje vliv KLIENTA (můj klient jako člověk - KDO to je - jeho role, zvyky, potřeby - viz. body v modulu 3.).
- Biografie - životní příběh klienta. Vlivy psychiky a fyziologie. Specifika komunikace a projevů klienta. Vliv prostředí. Vlivy personálu a dalších lidí. Vliv profesního přístupu ke klientovi "dobrá vs. špatná praxe". - Práce s RIZIKY (v rámci práce s autonomií, vůlí klienta a přiměřeným rizikem, směřující k podpoře při rozhodování /samostatném či s podporou/ nebo při podpoře pozitivního chování sledujeme u každého člověka: 1) co situaci předcházelo - jaké byly původní potřeby, jaký byl/je náhled na situaci, minulá zkušenost; 2) současná situace, aktuální potřeby /vztahy s pracovníky, vlivy každého dne a prostředí, atd./; 3) cíle, důsledky chování; 4) úprava PREVENCE, úprava intervencí podporujících pozitivní chování.
5. Úkoly PBS - MANAGEMENT CHOVÁNÍ
- Mapování, co mohlo klienta přivést do situace, kdy se toto chování (dříve označováno jako problémové) projevuje, nebo co nám tím chce sdělit. Úkolem PBS je zkoušet i drobné změny a úpravy prostředí, aby byl klient podpořen, vyslechnut, vnímán a reflektovány jeho projevy.
OBJEDNÁVKY, popř. poptávky kurzů na klíč (s realizací v konkrétní organizaci), směřujte na e-mail: mezioborovevzdelavani@gmail.com ; nebo na e-mail: vaculova.marketa@seznam.cz ; popř. telefonicky +420 731 406 570.
Více informací o CENĚ a dalších 8-16 hod. akreditovaných kurzech, naleznete v katalogu, který je ke stažení zde: https://www.mezioborove-vzdelavani.cz/katalog-kurzu-s-obsahy-akred-podm-cenami-a-moznostmi-objednavky/
Otázky a odpovědi
Nebyly nalezeny žádné otázky.
Štítky
Nebyly nalezeny žádné štítky.